• 星を継ぐもの達のために、私たちは何を変えなければいけないのか?

      What must we change for those who will inherit the stars?

      青木竜太

      Ryuta Aoki

      コンセプトデザイナー、社会彫刻家

      Concept Designer, Social Sculptor

    • 未来の私たちはどう“感じて”いるのだろうか

      How will we “feel” in the future?

      石山アンジュ

      Anju Ishiyama

      社会活動家

      Social Activist

    • 科学技術が先か、想像力が先か

      Which came first, science or imagination?

      稲見昌彦

      Masahiko Inami

      東京大学先端科学技術研究センター教授

      Professor, RCAST, The University of Tokyo

    • どうやって未来をつくる?

      How do we create the future?

      廣川玉枝

      Tamae Hirokawa

      服飾デザイナー

      Designer

    • 未来の人類はその生環境をどのように構築しているだろうか?

      How human being build their habit in the future?

      生環境構築史

      Habitat Building History

      研究同人

      Research group

    • 未来の感触とはどのようなものか?

      How does the future feel?

      アビール・セカーリ

      Abeer Seikaly

      アーティスト、建築家、カルチュラルデザイナー

      Artist, Architect, Cultural Designer

    • 未来もまだ、お金で楽しさを購入しているのだろうか。また、そのために働いてお金を手に入れようとしているのだろうか。

      In the future, will we still purchase happiness with money? Will we struggle to earn for that purpose?

      山崎 亮

      Ryo Yamazaki

      コミュニティデザイナー

      Community Designer

    • どのように、 未来を、想像するか?

      How do we envision future?

      畑中章宏

      Akihiro Hatanaka

      民俗学者

      Folklorist

    • 我々はどうしたら、今と違うより良い将来を想像しえるだろうか。予測不可能な変化の時代にあって、有害なシステムを止め、改善できる諸条件を変えてゆき、現在を生きる我々が享受することのない未来を創るためにはどうしたら良いのだろうか。

      How can we imagine a different and better future? At a time of such uncharted changes, how can we effectively stop harmful systems, change improvable conditions and shape a future we will not even benefit from?

      クラウディア・クリストヴァオ

      Claudia Cristovao

      Global Creative Director, Head of Google Brand Studio APAC

    • どうやって未来を想像しますか?

      How do we imagine the future?

      深澤直人

      Naoto Fukasawa

      プロダクトデザイナー

      Product Designer

    • どうやって未来を想像するか?

      How do we imagine the future?

      we+

      コンテンポラリーデザインスタジオ

      Contemporary Design Studio

    • いつまでも「未来」があるとは限らない。
      いつ終わるか分からない「いま」を生きる僕たちが、豊かな未来を紡いでいくためにできることはなんだろう。

      We are unsure if the future will exist forever.
      We live in a “present” which we do not know, and cannot predict how long it will last. What can we do to secure a rich future?

      宮下拓己

      Takumi Miyashita

      LURRA˚ 共同オーナー

      LURRA˚ Co-owner

    • どうやって未来を創っていくか。

      How do we create the future?

      岡島礼奈

      Lena Okajima

      株式会社 ALE 代表取締役 CEO

      ALE Co.,Ltd. Founder & CEO

    • 地球上の生命のネットワークは、絶えず形を変えながら影響を及ぼし合っている。何かひとつの正しさで地球上のすべての生命が幸福になるわけではないのだとしたら、互いの存在を感じながら微調整を続けるほかない。ならば、一部の人が描く未来をもとに社会全体が組み替えられていくことに抗う必要があるかもしれない。多様な存在がそれぞれに求める未来を感じ合い、調和を生み出すことはいかにして可能なのだろうか。

      Terrestrial ecosystems exert mutual influences which generate change. There is no single correct state governing the wellbeing of all earthly life, so that there is no alternative to constant, subtle adjustment, deriving from experiences of mutual pressure. Since this is so, should we not resist the urge to reconfigure society based solely on the opinions of a limited groups of people? How can harmony be achieved while people sense the diversity of other people’s images of the future?

      鎌田安里紗

      Arisa Kamada

      unisteps 共同代表

      unisteps Co-founder

    • 未来たちをどのように想像することができるか?

      How do we imagine the futures?

      Qosmo × 朝日新聞社メディア研究開発センター

      Qosmo × The Asahi Shimbun Company Media R&D Center

      アーティスト / 研究者

      Artist / Researcher

    • 複数の現実を生きる「次の人間」はどのようにして、未来の衣服を欲望するのだろうか?

      How will the post-human, living in pluriversal realities, desire future fashion?

      Synflux

      スペキュラティヴファッションラボラトリ

      Speculative Fashion Laboratory

    • 「未来は変えられない。僕らが本当に変えられるのは過去だ」これは僕が極地で暮らす人たちから学んだ未来への姿勢だ。未来とは、過去という土に根を張り、生きていく姿勢から生まれるもの。文字ではない過去との接点に生まれる調和が、歴史という地味を育む。
      乱暴なことを言えば、科学とは時間を奪う学問だ。この一瞬の現象を、過去や未来を問わず、全ての時間に適用しようとする、再現性に依拠した、文字による秩序だ。対して歴史とは、いのちの目盛で刻まれる、人の営みの軌跡だ。歴史の繰り返しは、普遍性という時をかける観念をうむ。科学というせっかちな学問から恩恵を受けすぎている今日の僕らに、過去の上に根を下ろす力はまだ在るだろうか。

      “It is impossible to change the future. It is only the past that we can change.” I learned this attitude toward the future from people in the marginal regions of civilization. Our future derives from seeing life like roots spreading through the soil of the past. Harmony is created at nodes in a non-verbal past, which we use to nurture history’s base-ground.
      Frankly put, science is a discipline operating outside time. Science seeks to attribute momentary phenomena to temporal, or even timeless elements, whether in past or future. History, on the other hand, traces human activity inscribed on a human scale. Science is a system that relies on reproducibility, while History traces activities engraved by actual life. History repeats itself and so generates notions of universality. Today’s science benefits us almost too much, becoming an impatient scholarly field. Do we still have the capacity to spread roots in the soil of the past?

      村上祐資

      Yusuke Murakami

      極地建築家

      Field Architect

    • 現生人類のオリジンは何だったか?!

      What is the origin of Homo sapiens?

      石川善樹

      Yoshiki Ishikawa

      予防医学研究者

      Public Health Researcher

    • いかに過去を変えるか?

      How to Change the Past?

      管 啓次郎

      Keijiro Suga

      詩人、明治大学教授

      Poet, Professor at Meiji University

    • 「未来は過去にある」という世界は終焉しているだろうか?

      Is the world of “the future is in the past” coming to an end?

      関根健次

      Kenji Sekine

      ユナイテッドピープル 代表

      UNITED PEOPLE President

    • 過去はどのように想像されるのか?

      How is the past imagined?

      能作文徳

      Fuminori Nousaku

      建築家、東京都立大学准教授

      Architect, Associate Prof. Tokyo Metropolitan University

    • いまだ存在しない未来の他者のためにいかにして現在を変化させられるのか?

      How can we change the present to benefit people yet to come?

      小川さやか

      Sayaka Ogawa

      文化人類学者

      Anthropologist

    • 一般的に、人間は過去のデータや経験を元に近い未来を予測します。
      それによって、予測が時に悲観的になったり、消極的になったりします。
      もし、遠い未来を先に想像して、現在に向かって戻ってくるとしたら、
      近い未来はどのように想像できるのでしょうか?

      People generally use data and experiences of the past to envisage the foreseeable future.
      This tends to result in predictions that are either pessimistic or passive.
      What if we attempted the reverse, imagining the distant future first and backing up to the present time?
      How would that affect prospects for the near future?

      PARTY

      クリエイティブ集団

      Creative Collective

    • 現在を感じるという経験の限界はどこにあるのだろうか。

      How far can we push the limits of our own experience of the Present?

      森田真生

      Masao Morita

      独立研究者

      Independent Scholar

    • もしも「心」が可視化されたら、社会はどう変わる?

      How would society change if the “heart” becomes visible?

      e-lamp.(山本愛優美)

      e-lamp. (Ayumi Yamamoto)

      Nexstar CEO、慶應義塾大学情報環境学部3年

      Nexstar CEO, Junior at Keio University SFC

    • 人間の手作業は100年後にはどのように変化しているのでしょうか?

      How will the handicrafts have developed in 100 years’ time?

      岡崎智弘

      Tomohiro Okazaki

      グラフィックデザイナー

      Graphic Designer

    • どのように時は止まるのか?

      How Time End?

      エイザ・ラスキン

      Aza Raskin

      エグゼクティブディレクター

      Executive Director

    • 私たちは家族の時間の移ろいをどのように記憶するのだろうか?

      How do we re-live shifting family memories over time?

      mui Lab

      テクノロジー&デザイン スタートアップ

      Technology & Design Startup

    • がん細胞にとって時間とは何だろうか?

      How time is relative for the cancer cell?

      HUMAN AWESOME ERROR

      アートコレクティブ

      Art Collective

    • 「時」はどのように感じられるのか?

      How do we feel time?

      石川 凜

      Rin Ishikawa

      ポケットマルシェ事業開発部リーダー

      Business Development Leader, Pocket Marche, Inc.

    • 想像しえない時を、物語はいかに描くか

      How does a story describe time beyond imagination?

      溝口力丸

      Rikimaru Mizoguchi

      編集者、『SFマガジン』編集長

      Editor, Editor-in-Chief of SF Magazine

    • 時間とは何か。

      What is time?

      エレナ・トゥタッチコワ

      Elena Tutatchikova

      アーティスト

      Artist

    • 人あるいは個にとって幸福とは何か
      生きるとは、存在とは
      How do you feel LIFE?
      身体から存在が離れた時に 最も揺らぐ、個人と社会という定義

      What is happiness for one person or individual?
      What does it mean to live or exist?
      How do you feel LIFE?
      Definitions of societyvs individuals fluctuate most when existence is separated from the body.

      Licaxxx

      DJ

    • 100年後の“ヒト”は、サイボーグか、仮想世界の住人か?

      Human beings one hundred years on. Are they cyborgs, or residents in some virtual world?

      大川内直子

      Naoko Okawachi

      文化人類学者

      Cultural Anthropologist

    • ゴミの概念が変わる?

      Will ideas of waste change?

      佐藤 卓

      Taku Satoh

      グラフィックデザイナー

      Graphic Designer

    • どんな未来をあじわいたいか?

      What kind of future do you want to taste?

      諏訪綾子

      Ayako Suwa

      アーティスト、food creation 主宰

      Artist, Founder of food creation

    • 未来世代のためによき祖先になるとは?

      What does it mean to become better ancestors for future generations?

      松本紹圭

      Shoukei Matsumoto

      現代仏教僧

      Contemporary Buddhist

    • 100年後の未来に、全ての命と生きていくための想像力の共通基盤とは?

      What are the common bases for imagining a life cohabited with all living things 100 years in the future?

      舩橋真俊

      Masatoshi Funabashi

      物理学博士

      Ph.D.

    • 私たちにとってハッピーエンドな未来とは何か?

      What would a happy-ending future be for us?

      安藤瑠美

      Rumi Ando

      フォトグラファー、レタッチャー

      Photographer, Retoucher

    • 歴史は何を意味するのか?

      What does history mean?

      齋藤帆奈

      Hanna Saito

      アーティスト

      Artist

    • かつて、人々は何を求めていたのか?

      What did people want in the past?

      玉城絵美

      Emi Tamaki

      研究者、琉球大学教授、H2L CEO

      Researcher, Professor at the University of Ryukyus, H2L CEO

    • 時とともに変わるものは何か?

      What will change over time?

      ケイト・ダーリング

      Kate Darling

      MITメディアラボ リサーチ・スペシャリスト

      Research Specialist at MIT Media Lab

    • 時間が存在することによって何が発動するか。

      What is triggered by the existence of time?

      中嶋 愛

      Ai Nakajima

      スタンフォード・ソーシャルイノベーション・レビュー 日本版 編集長

      Editor-in-Chief of Stanford Social Innovation Review Japan

    • いつから2121年が始まるのか?

      When does the year 2121 really start?

      長嶋りかこ

      Rikako Nagashima

      グラフィックデザイナー

      Graphic Designer

    • 未来はいつ終わったのか?

      When did the future end?

      アンソニー・ダン

      Anthony Dunne

      デザイナー、Dunne & Raby

      Designer, Dunne & Raby

    • 未来はいつ始まるのか?

      When will the future start?

      小川絵美子

      Emiko Ogawa

      プリ・アルスエレクトロニカ・ヘッド

      Head of Prix Ars Electronica

    • 未来はいつスタートしているのか

      When did the future begin?

      永山祐子

      Yuko Nagayama

      建築家

      Architect

    • 未来はいつ始まるか?

      When does the future start?

      池上高志

      Takashi Ikegami

      東京大学教授、オルタナティブ・マシン社 CTO

      Professor at the University of Tokyo, CTO of Alternative Machine Inc.

    • 忘れられた過去は、いつ、新たな意味を獲得するのだろうか?

      When will the forgotten past acquire a new meaning?

      内田友紀

      Yuki Uchida

      都市デザイナー

      Urban Designer

    • 未来はそんなに遠いもの?

      Is the future so very far away?

      ライラ・カセム

      Laila Cassim

      アートディレクター、大学研究員

      Art Director, Design Researcher

    • 未知とのつきあい方は?

      How to get along with the unknown?

      キリーロバ・ナージャ

      Nadya Kirillova

      クリエイティブディレクター、絵本作家

      Creative Director, Children’s Book Author

    • WHERE DOES THE FUTURE START?

      清水イアン

      Ian Shimizu

      weMORI 代表、Inspire High ナビゲーター

      weMORI Founder, Inspire High Navigator

    • 100年後の人間にとって、リアル(場所)の担う意味は何か

      What real (place) means to us in 100 years.

      Placy

      企業

      Corporation

    • 仮想標識は都市の未来を変えうるのか?

      Can virtual signs change the future of cities?

      木原 共

      Tomo Kihara

      インタラクションデザイナー

      Interaction Designer

    • 未来を創るのは誰?

      Who creates the future?

      マクティア マリコ

      Mariko McTier

      一般社団法人Social Innovation Japan 共同創設者・代表理事、mymizu 共同創設者

      Social Innovation Japan Co-Founder & Representative Director, mymizu Co-Founder

    • 人類は、どこで未来を作るのか?

      Where do we make the future?

      内田まほろ

      Maholo Uchida

      キュレーター

      Curator

    • ウイルスのデザインが身近になったら、どんな未来になるのだろう?

      When designing a virus becomes more accessible, what kind of futures await us?

      東京藝術大学 Sputniko! Lab(M2 岩藤愛実)

      Tokyo University of the Arts Sputniko! Lab (M2: Emi Iwado)

      アーティスト、研究者

      Artist, Researcher

    • 物心というものが宿った時、私はすでにドラえもんをつくりたかった。なぜつくりたいのか?いつからつくりたいのか?気がつけば私のなかは問いに埋め尽くされていた。そもそもつくりたいドラえもんの定義はなんだろうか。これほどまでに世界中から認められ、愛される彼を、定義することなどできるのだろうか?思考を進めれば進めるほど、より巨大な問いが私の歩みを阻み続けた。

      When I had reached the age to understand what was going on around me, I wanted to make a real live Doraemon. Why did I want this? When did I first have the inclination? I became aware that I had many questions. To start with, how should I define the Doraemon that I wanted to make? Can anyone define Doraemon, beloved by people throughout the world? The more my ideas advanced, the bigger my questions became.

      大澤正彦

      Masahiko Osawa

      日本大学文理学部 次世代社会研究センター長

      Nihon University College of Humanities and Sciences, Research Institute for Next Generation Society, Director

    • 誰が歴史を意味づけする?

      Who makes sense of history?

      渡邉康太郎

      Kotaro Watanabe

      コンテクストデザイナー、慶應義塾大学SFC特別招聘教授

      Context Designer, Guest Professor Keio University SFC

    • 誰が過去を終わらせるか?

      Who will put an end to the past?

      北村みなみ

      Minami Kitamura

      イラストレーター、映像作家

      Illustrator, Videographer

    • 未来はおろか現在にですら、
      十分に想像をめぐらすことができているのだろうか。
      自分のこと、他者のこと、数十億の暮らし。

      Can we even fully imagine the present, never mind the future?
      Futures for ourselves, others and the lives of so many billion people?

      寒川裕人(ユージーン・スタジオ)

      Eugene Kangawa (EUGENE STUDIO)

      現代美術家

      Contemporary Artist

    • 「未来を考える私」の言葉が指し示す「私」とは誰だろうか。

      Who is the “I” speaking if we say “I’m thinking about the future?”

      江間有沙

      Arisa Ema

      東京大学未来ビジョン研究センター准教授

      Institute for Future Initiatives The University of Tokyo Associate Professor

    • なぜ、2121年を想像するのか

      Why do we imagine the year 2121?

      NOMA(ノーマ)

      モデル、アーティスト、エコロジスト

      Model, Artist, Ecologist

    • なぜ22世紀を想像できないのか?

      Why can’t we imagine the 22nd century?

      ウィリアム・ギブスン

      William Gibson

      SF作家

      Sci-Fi Novelist

    • 「私たちは破局を回避した」という判断は可能なのか?

      “We have avoided the catastrophe.” Is this a valid opinion?

      戸谷洋志

      Hiroshi Toya

      哲学者

      Philosopher

    • なぜ未来は過去を欲するのか?

      Why does the future desire the past?

      細尾真孝

      Masataka Hosoo

      株式会社細尾 代表取締役社長

      HOSOO Co., Ltd. PRESIDENT & CEO

    • なぜ人は未来を創り出したいと願うのか

      Why do people wish to create the future?

      中島さち子

      Sachiko Nakajima

      株式会社steAm 代表取締役、ジャズピアニスト、数学研究者

      steAm, Inc. CEO, Jazz Pianist, Mathematician

    • 複数形の未来を思索することの始まりは、Defuturing(脱未来)にあると考えた。だから、私は問いとして「今まであった未来をどう終えて、複数形の未来を思索し始められるか?」を掲げたい。

      I thought the beginning of any speculation for the possible futures (in plural) must lie in “Defuturing.” I propose the following question: How do we end the existing future, and begin speculating the possible futures instead?

      水野大二郎

      Daijiro Mizuno

      デザインリサーチャー

      Design Researcher

    • なぜ未来を欲するのか

      Why do we long for a future?

      高橋祥子

      Shoko Takahashi

      生命科学者、ジーンクエスト代表取締役

      Lifescientist, Genequest Inc. CEO

    • いま、なぜつくるか

      Why we create now?

      大塚桃奈

      Momona Otsuka

      上勝町ゼロ・ウェイストセンター"WHY"

      Kamikatsu Zero Waste Center "WHY"

    • なぜ耕し・育て・食べるのか?

      Why do we cultivate, grow and eat?

      真鍋太一

      Taichi Manabe

      農業法人Food Hub Project 共同代表 支配人、Monosus Inc. CDO

      Food Hub Project Co-CEO, Monosus Inc. CDO

    • evala

      音楽家、サウンドアーティスト

      Composer, Sound Artist

    • 未来はわたしたちに何を望むのか?

      What do the futures want for us?

       

© 2121 Futures In-Sight